onsdag, juli 30, 2014

The Killing Säsong 3

Sent igår kväll såg vi klart tredje säsongen av The Killing (2011), kanske sist av alla följare. Jag låg vaken en stund efteråt (M somnade och missade snarare sista kvarten) och funderade över vad jag tycks om säsongen. De tidigare två, som båda handlade om samma fall, tyckte jag som bekant kanske var lite segt mot slutet. det var för många "oh what a twist"-stunder för att hålla mitt intresse kvar, men trots det var det en riktigt bra serie. Den här säsongen inleddes lite segt, med en massa historia och andra personliga sidor hos de två huvudpersonerna, Sarah Linden (Mireille Enos) och Stephen Holder (Joel Kinnaman), framför allt vad gäller den förstnämnda. Men efter några avsnitt så var oviljan att stänga av åter igen.

Även om föregående brott var makabert och otäckt och hade en väldigt oskön lösning så tycker jag nog att den här säsongen kändes mörkare och otäckare på nåt vis. Inte minst att parallellt med mördarjakten följa Ray Seward (Peter Sarsgaard), i väntan på att hans dödstraff för mordet på hans hustru skulle verkställas eller inte verkställas. Hela den ångesten tycker jag kom ut genom rutan på ett bättre sätt än jag sett tidigare. Sarsgaard är sedan länge en mycket duktig skådis och jag tycker att han gjorde Seward mänsklig, otäck och mångbottnad på ett ypperligt sätt. Hans ångest blev nästan min och jag undrar verkligen hur den mottogs i hemlandet bland dödsstraff-förespråkare.

Även Bullet (Bex Taylor-Klaus) fick min uppmärksamhet och medkänsla, välspelad och välskriven roll som lämnade avtryck. Över lag var gatuungdomarnas roller välspelade och i mitt tycke trovärdiga som just tonåringar.


Över lag tror jag att den stora vinsten, det som fångar mig, är att karaktärerna är skrivna så att de inte bara är svarta eller vita, något som är alldeles för vanligt förekommande annars i serier men kanske ännu mer på film. Att vi som tittare tillåts tänka själva, döma själva och själva få avgöra var våra moraliska gränser går, det är otroligt frigörande och lyfter serien enormt.

På fredag släpps fjärde säsongen och efter gårdagens final så är det förstås upplagt för att jag kommer försöka plöja dem så snart jag bara kan.

Inga kommentarer: