måndag, april 06, 2015

Fargo (tv-serien)

Listan över tv-serier jag tänkt se är ju som bekant alltid lång, och blir allt längre. Så ibland behöver jag lägga ifrån mig den oändliga lista med avsnitt av 8 Out of 10 Cats (2005) som finns på youtube och kolla in nåt nytt. Ikväll har jag med andra ord varit duktig då jag äntligen tog mig för och såg de två första avsnitten av Fargo (2014).

Jag vet inte vad jag ska säga såhär långt. Jag måste ju erkänna att jag varit väldigt skeptisk till serien till att börja med, framför allt då jag absolut älskar filmen Fargo (1996) som den  inspirerats av. Jag ser om den nästan varje år och gillar den lika mycket fortfarande, ett riktigt mästerverk.

Miljön, händelserna och karaktärerna känns absolut Fargo. Men till skillnad från filmen så kändes det ibland som att karaktärerna var nån slags karikatyrer, inte lika genuina som på filmen. Men visst är det namnkunniga och duktiga skådespelare med som gör ett helt okej jobb så långt. Martin Freeman, Billy Bob Thornton, Colin Hanks och inte minst Allison Tolman som polisen Molly. Molly är ett ganska bra substitut till filmens Marge (Frances McDormand) även om jag saknar den där charmiga dialekten som Molly bara har en bråkdel av. Ytterligare en likhet btw; kvinnoporträtten som överskuggar de manliga i serien såväl som i filmen. 



Två avsnitt av totalt 10 är kanske för tidigt för ett utlåtande, men som synes är jag inte lyrisk även om jag inte tycker det är dåligt heller. Lite lite småtråkigt kanske. Återkommer då jag sett fler avsnitt.

Inga kommentarer: