söndag, februari 22, 2015

Oscargalan 2015 -gissningar

Inatt är det så dags för Oscargalan! Det hade gärna fått gå en vecka till för min del, jag har hunnit se alldeles för få filmer i år för att det ska kännas okej. Bortsett kortfilmer, dokumentärer osv (som jag såklart också vill se men vilka oftast är råsvåra att få tag på) hade jag 30 filmer på listan att se. 16 av dem har jag hunnit pricka av. Drygt hälften, knappt godkänt.

Jag brukar ju göra en gissning på vilka som vinner, men i år känns det lite svårt. Ganska öppet fält ändå, även om det är ett par filmer som lär kännas som stora vinnare inatt. Såvida nu inte den ena av dem plockar hem allt, men det vore inte rättvist. Jag pratar förstås om Boyhood och Birdman.

Men sure, jag gör ett försök och listar här de större kategorierna:

Bästa film
Vinner: Birdman
Borde vinna: svårt, ingen jättefavorit. Men jag gillade både Boyhood, The Theory of Everything, The Imitation Game och The Grand Budapest Hotel bättre faktiskt.

Bästa manliga huvudroll
Vinner: Michael Keaton
Borde vinna: Eddie Redmayne. Men samtliga i kategorin är välförtjänta av sina nomineringar i år.

Bästa kvinnliga huvudroll
Vinner: Julianne Moore
Borde vinna: trots att jag bara sett trailern så tycker jag att Moore förtjänar den. För så mycket.

Bästa manliga biroll
Vinner: J.K Simmons
Borde vinna: Ethan Hawke blir nog mitt förstaval, även om Simmons är bra.

Bästa kvinnliga biroll
Vinner: Patricia Arquette
Borde vinna: det vore kul om Emma Stone tog hem den, men en vinst till Arquette gör mig på intet sätt ledsen.

Bästa regi
Vinner: Alejandro G. Inárritu
Borde vinna: värdiga alternativ är Richard Linklater och Wes Anderson.

Bästa animerade
Vinner: How to Train Your Dragon 2
Borde vinna: ingen aning egentligen, men ser fram emot att se Big Hero 6.

Bästa manus efter förlaga
Vinner: Anthony McCarten, The Theory of Everything
Borde vinna: svårtippad kategori, de flesta känns värdiga vinnare. Damien Chazelle för Whiplash vore lite kul.

Bästa originalmanus
Vinner: Birdman
Borde vinna: The Grand Budapest Hotel.

Så, det var väl de största. Jag har tippat i samtliga men ids inte skriva alla. Det ser lite ut som att jag tror mer på Birdman än Boyhood, och det är nog känslan också. Hoppas dock på en lite blandad gala, att priserna sprids lite. Just för att det varit ett så jämnt startfält och lite för att jag inte varit riktigt lika knockad av stolen av Birdman som så många andra.

Återstår bara att se om jag håller mig vaken. Att stiga upp före klockan 8 en dag då man tänkt vara uppe hela natten var ju ingen smart idé. Jag hade tänkt sova en stund på dagen men det hanns inte med. Så natten kan bli spännande... 

Inga kommentarer: