söndag, februari 24, 2019

Oscars 2019 - gissningar!

Så var det dags för Oscargalan igen, min galahöjdpunkt på året. Kanske rent av tv-höjdpunkt. Så himla synd då att ingen "riktig" svensk tv-kanal kunde tänka sig att köpa rättigheterna för galan då. Istället är jag utlämnad till att betala Aftonbladet Plus som inte ens sänder i HD-format utan i gamm-tv-upplösning. Fantastiskt. Och inte lyckas jag se det via apple tv:n heller utan får airplaya från datorn. Dåligt.


Det om det. Jag är ruggigt förkyld nu, inte bara hosta längre, så jag hoppas att jag kommer orka hålla mig vaken inatt. Kl 02 öppnar galan med Queen, tydligen, då galan inte ska ha anlitat någon ny värd efter att Kevin Hart hoppade av. Ska bli spännande att se hur det blir. Om de nu inte överraskar med en värd ändå...

Jag har hunnit se 21 filmer i år, hade satt drömgränsen till 33 men tycker att jag nådde högt nog. Jag har sett alla nominerade till Bästa film förutom Vice, så det är ganska bra ändå. En dokumentär (RBG) och en av de animerade (Ralph Breaks the Internet) har det också blivit.

Jag tror inte att det kommer bli storslam till någon särskild i år, trots att både Roma och The Favourite har 10 nomineringar var. Men jag tror att om någon så blir Roma den mesta vinnaren. Redo för mina gissningar i år?

Bästa regi:
Vinner: Alfonso Cuarón - Roma
Vore skojigt: Spike Lee - BlacKkKlansman

Bästa film:
Vinner: Roma
Bubblare: Flera, varför inte Green Book eller The Favourite?

Bästa manliga huvudroll:
Vinner: Rami Malek - Bohemian Rhapsody
Bubblare: Christan Bale - Vice

Bästa manliga biroll:
Vinner: Richard E. Grant - Can You Ever Forgive Me?
Bubblare: Mahershala Ali - Green Book

Bästa kvinnliga huvudroll:
Vinner: Glenn Close - The Wife
Vore skojigt: Olivia Colman - The Favourite

Bästa kvinnliga biroll:
Vinner: Regina Kin - If Beale Street Could Talk
(Svår kategori, har dessvärre inte sett Kins insats och har ingen riktig favorit bland de andra.)

Bästa foto:
Vinner: Alfonso Cuarón - Roma
Bubblare: Robbie Ryan - The Favourite

Bästa originalmanus:
Vinner: Green Book
Bubblare: The Favourite 


Bästa manus efter förlaga:
Vinnare: BlacKkKlansman

Bästa animerad:
Vinner: Spider-Man: Into the Spider-Verse 

Bästa icke engelskspråkiga film:
Vinner: Roma

Bästa dokumentär:
Vinner: RBG

Bästa kortdokumentär:
Vinner: Period. End of Sentence.
(Total gissning utifrån internet-surr)

Bästa kortfilm:
Vinner: Skin
(Total gissning utifrån internet-surr)

Bästa animerade kortfilm:
Vinner: Bao
(Total gissning utifrån internet-surr)

Bästa originalsång:
Vinner: "Shallow" - A Star is Born 

Bästa originalmusik:
Vinner: Ludwig Göransson - Black Panther
(Patriotisk gissning, okej...)

Bästa kostym:
Vinner: Alexandra Byrne - Mary Queen of Scots
Vore skojigt: Sandy Powell - Mary Poppins Return 

Bästa scenografi:
Vinner: The Favourite
Vore skojigt: Mary Poppins Returns

Bästa Makeup:
Vinner: Vice

Bästa visuella effekter:
Vinner: First Man
Bubblare: Avengers Infinity War

Bästa klippning:
Vinner: Vice

Bästa ljudklippning:
Vinner: A Quiet Place
Bubblare: Bohemian Rhapsody

Bästa ljudmix:
Vinner: Bohemian Rhapsody

Förra året tyckte jag tydligen att galan var lite småtråkig, men jag prickade in 20 av 24 rätt. Jag har svårt att tro att jag lyckas lika bra i år så jag får väl hoppas på det omvända; kul gala med få rätt. Vi får se. Drygt två timmar kvar nu, ska väl ge mig in i sändningen från Röda Mattan nu, in i Oscarsdimman!

Inga kommentarer: