söndag, mars 15, 2015

Helg

I helgen har jag mestadels gjort saker som fått mig på bra humör. Inklusive storstädning, hur det än nu låter. Jag älskar känslan av nystädat. Av ordning i kaoset. Det lugnar själen på nåt vis. Jag såg en dokumentär om OCD för nån vecka sedan och insåg att jag bär en del drag av det. Den där strävan efter ordning, även i kaos som inte syns, den verkar passa in där. Jag är långt ifrån besvärad eller sjuk och jag tror att vi är många som bär drag av det, men det var lite som att det gav en viss förståelse och lugn inför en del, enligt mig, udda känslor eller strävan jag upplever mig ha. Alltid något.

Utöver städ och tvätt så har jag hunnit umgås med både ett par vännen och Lil'sis. Hon och hennes R bjöd in till melodifestivalkväll i lägenheten. Det var roligt faktiskt. Jag tycker nog musiken var plattare än på länge, men som grej tycker jag faktiskt att det hela spektaklet är ganska roligt. Det blir vad man gör det till kanske.


Jag har sett en del serier också. Framför allt en. Jag började se sista säsongen av Dexter (2006) äntligen (som nu lika äntligen kommit till netflix). Jag vet inte varför jag väntat så länge, det bara blev så. Det var inte, den här gången, som att jag inte ville att det skulle ta slut, utan jag bara tappade bort det mellan säsongerna. Det tappade både lite i fart och historia de senaste säsongerna, enligt mitt tycke. Och efter att nyss ha sett det allra sista avsnittet är jag lite kluven till om jag tyckte det var ett bra slut eller inte. Kanske ändå. Det uppenbara hade ändå varit för lättsamt och enkelt kanske. Men ibland gillar jag sådana slut.

Jag, eller vi i det fallet, har också sett klart andra säsongen av Broadchurch (2013) och där är jag nog mer skeptisk till slutet. Eller snarare; slutet gjorde mig skeptisk till hela den andra säsongen. Vad var egentligen meningen med säsongen? För mig blev det lite svårt att greppa faktiskt. Nyskapande på ett sätt att inte bara lämna alla när ett case är uppklarat, men gjordes det något av det? Och det där parallella caset, det blev aldrig mer än en sidohistoria för min del. Det blev aldrig intressant nog. Så nja, jag är nog inte nöjd. Första säsongen var långt mycket bättre i vart fall.

Nu ska jag snart krypa till sängs med lite 8 Out of 10 Cats (2005) via yotube (tips) på atv:n. Det blir ett bra slut på helgen.

Inga kommentarer: