M lämnade in finbilen på lackförsegling idag varpå vi fick ta min gamla fransyska istället. Och oj vilken skillnad det var, vad snabbt jag vant mig vid att åka i en bil som det inte känns så mycket att man åker i! Min bilrädsla steg åter några steg. Frågan är hur det blir imorgon bitti då det eventuellt kommer vara halka och då jag inte hunnit byta däcken på den franska än... Det lär bli nojigt värre. Som tur är konstaterade vi att ingen av oss har några tider att passa egentligen på morgonen så vi kan ta det lugnt och till och med åka lite senare om det verkar vara dåligt väglag.
Visar inlägg med etikett väglag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett väglag. Visa alla inlägg
måndag, oktober 15, 2012
fredag, augusti 31, 2012
Fredag
Första dagen tillbaka på jobbet idag. Under förmiddagen kändes det fler än en gång som att det kanske var lite väl tidigt, men framåt eftermiddagen gick det bättre. Huvudet var inte riktigt med och jag hade inte samma fart som vanligt, men som tur var hade jag inte bordet fullt heller. Mina snälla kollegor hade delat upp lite jobb mellan sig de här dagarna som serviceenheten varit helstängt pga sjukdom.
Men det var skönt att få reka lite inför helgen. Jag har ju helgjouren och då känns det alltid bra att ha lite koll på vad som kan tänkas komma. Och som det ser ut nu, peppar peppar, kan det bli en lugn helg. Låt oss hoppas så.
På vägen hem var det hällregn, så pass att det knappt gick att se något av vägen. Lite sådär panikframkallande, men jag tog mig allt hem. Fascinerande att det tycks vara maxhastighet som gäller för väldigt många oavsett vilket väglag, sikt och väder som råder. Är det bara jag som fortfarande skräms av tanken på vattenplaning? Själv hade jag en ganska lätt fot på gaspedalen och var mer än lättad när jag svängde in på garageuppfarten. Hoppas det regnar av sig tills imorgon bitti.
måndag, december 20, 2010
Vi kan aldrig bygga bort idioter i trafiken
Det skedde ett antal serieolyckor på E4:an norr om Umeå idag, men tack och lov verkar ingen ha blivit allvarligare skadad. Det måste ha skett bara nån timme efter att vi for till stan. Som jag skrev igår så är det otäckt att bli stående just på E4:an där det går ganska fort och där sikten varit ganska kass den sista tiden. Snörök är definitivt värre än något annat.
Jag fick fara till Sävar och hämta ut ett paket just om jag läste om det där så vägen var ganska trafiktom när jag for. Jag körde ut på E4:an strax efter en körskolebil och höll ett bra avstånd, dels pga väglag och rök men även för att jag inte direkt räknade med att det satt en van förare bakom den ratten. Det är förvisso 110-väg men 80-90 km/h kändes mer lämpligt.
Bakom mig kom snart en volvo (som alltid?) ifatt och la sig så nära att jag såg rakt in i bilen genom backspegeln. Galet bara det. När det blev tvåfiligt slängde han sig ut i omkörningsfilen som inte såg ut att ha plogats på hela dagen och drog om. Över min bil kom en våg av snö och modd och jag hade på allvar ingen aning om huruvida jag fortfarande befann mig på vägen eller ej. Hade han fått sladd framför mig när han körde in hade jag aldrig sett det. Jag släppte försiktigt gasen och hoppades att jag styrde hyfsat rakt och bredvid mig satt M och svor nåt om idioter och evolution.
Utan att sia i anledningen bakom dagens olycka; är det konstigt att det händer olyckor? Det går aldrig att bygga bort idioter bakom ratten annat än att göra fordonen förarlösa.
Jag fick fara till Sävar och hämta ut ett paket just om jag läste om det där så vägen var ganska trafiktom när jag for. Jag körde ut på E4:an strax efter en körskolebil och höll ett bra avstånd, dels pga väglag och rök men även för att jag inte direkt räknade med att det satt en van förare bakom den ratten. Det är förvisso 110-väg men 80-90 km/h kändes mer lämpligt.
Bakom mig kom snart en volvo (som alltid?) ifatt och la sig så nära att jag såg rakt in i bilen genom backspegeln. Galet bara det. När det blev tvåfiligt slängde han sig ut i omkörningsfilen som inte såg ut att ha plogats på hela dagen och drog om. Över min bil kom en våg av snö och modd och jag hade på allvar ingen aning om huruvida jag fortfarande befann mig på vägen eller ej. Hade han fått sladd framför mig när han körde in hade jag aldrig sett det. Jag släppte försiktigt gasen och hoppades att jag styrde hyfsat rakt och bredvid mig satt M och svor nåt om idioter och evolution.
Utan att sia i anledningen bakom dagens olycka; är det konstigt att det händer olyckor? Det går aldrig att bygga bort idioter bakom ratten annat än att göra fordonen förarlösa.
lördag, november 27, 2010
Fel väglag att ha bråttom på
Läser lite nyheter från dagen och inser att det mest består av rapporteringar om olyckor som följd av den bitvis ganska intensiva snörök som vi upplevt när vi varit ute på vägarna de sista dagarna. Många olyckor skulle säkerligen kunna undvikas om folk bara hade lite vett att hålla avstånd, anpassa hastigheten och inte göra galna saker i strävan att komma om trafik som följer de första två punkterna. Snörök är lurigt men kan man sin sak så ska det egentligen inte alls vara något problem. Blir snöröken framför plötsligt tätare så är man med säkerhet i närheten av en framförfarande bil och bör öka avståndet igen. Och aldrig köra fortare än man kan stanna om det plötsligt dyker upp ett hinder. Men så tycks inte alla funka.
M och jag diskuterade det här i bilen idag. Jag upplever att det oftare är finare, nyare bilar som prompt ska om och gör galna omkörningar vid sånt här väglag och hade en teori om att såna bilar kanske inger en falsk trygghet om att man är förskonad från faror. M trodde mer att persontypen som har såna bilar oftare tenderar att köra obetänksamt. Jag vet inte vem som har rätt, men oavsett så håller jag fast vid att det bästa vore om det inte var människor bakom ratten alls.
M och jag diskuterade det här i bilen idag. Jag upplever att det oftare är finare, nyare bilar som prompt ska om och gör galna omkörningar vid sånt här väglag och hade en teori om att såna bilar kanske inger en falsk trygghet om att man är förskonad från faror. M trodde mer att persontypen som har såna bilar oftare tenderar att köra obetänksamt. Jag vet inte vem som har rätt, men oavsett så håller jag fast vid att det bästa vore om det inte var människor bakom ratten alls.
fredag, januari 01, 2010
Snö snö snö (och en och annan katt)
Ja, jag är alltså åter i stan, redo att inta jobbläge hela helgen. Men resan hit var allt annat än rolig. Först höll jag på att köra på en katt på Ratanvägen. Den satt plötsligt bara där och flyttade sig inte alls. Jag bromsade och insåg att det inte gjorde någon skillnad, men lyckades styra undan så att jag missade katten. Herregud så rädd jag blev! Men sikten var så dålig och vägen ganska oplogad så jag knappt körde i 40 km/h, annars vet jag inte hur det gått.
Inte blev det bättre på E4:an. Inga katter men väldigt dålig sikt och intensivt snöfall. Jag höll andan då jag var tvungen att backa och ta sats för att komma ut på E4:an och hoppades att det inte skulle komma någon i hög fart. Väl ute fick jag nästan panik över den dåliga sikten och det var mycket snö på vägen. Och så massivt snöande som gör att man blir alldeles yr om man tittar rakt fram. Tur att det är mötesfri väg med mitträcke. Min största rädsla var att någon skulle komma för fort bakom och inte hinna se mig i tid. Men när jag närmade mig Umeå kommungräns så lättade snöfallet lite och det gick bra hela vägen.
Men det är verkligen kopiöst mycket snö här nu! I rondellerna i stan får man köra in en bit för att se om det kommer någon inne i rondellerna. Plogkanterna är så höga. Det är mysigt med snö, så länge man slipper ge sig ut i bilen.
Inte blev det bättre på E4:an. Inga katter men väldigt dålig sikt och intensivt snöfall. Jag höll andan då jag var tvungen att backa och ta sats för att komma ut på E4:an och hoppades att det inte skulle komma någon i hög fart. Väl ute fick jag nästan panik över den dåliga sikten och det var mycket snö på vägen. Och så massivt snöande som gör att man blir alldeles yr om man tittar rakt fram. Tur att det är mötesfri väg med mitträcke. Min största rädsla var att någon skulle komma för fort bakom och inte hinna se mig i tid. Men när jag närmade mig Umeå kommungräns så lättade snöfallet lite och det gick bra hela vägen.
Men det är verkligen kopiöst mycket snö här nu! I rondellerna i stan får man köra in en bit för att se om det kommer någon inne i rondellerna. Plogkanterna är så höga. Det är mysigt med snö, så länge man slipper ge sig ut i bilen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)