Visar inlägg med etikett valvaka. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett valvaka. Visa alla inlägg

söndag, maj 25, 2014

Valsöndag

Jag hade en lista på saker som skulle göras idag men det tycks vara få punkter som uppfylls pga vädret. Vi skulle tex polera båten efter den inledande tvättningen igår (den behövde torka till först, jojo), vi skulle hjälpa svägerskan att klippa fin-fåren, och hemma skulle vi premiärklippa gräset och rensa rabatterna. Regn, åska och blåst gör att samtligt blir uppskjutet på framtiden.

Det vi kan göra är se till att M hinner rösta (jag förtidsröstade redan i fredags) och ta en välförtjänt och efterlängtad lugn söndag hemma med mycket film och mys och så lite städ och annat tråk som möjligt. Och följa valresultatet förstås.

Nu har jag trott det redan tidigare val, men i år tror jag det händer. Jag tror att de första rosa kommer in i EU-parlamentet. Och även om jag inte längre är aktiv ens i närheten av vad jag var de där första valen så tänker jag tillåta mig att känna en viss delaktighet i framgångarna. Allt jobb som jag och många andra la ner där de första åren det har betydelse. Lite önskar jag förstås att jag fanns som en större del fortfarande och kunde vara med och skörda, men omständigheter ville annorlunda. I framtiden kanske. Just nu är jag ganska nöjd med att finnas i periferin och kunna göra insatser där det är möjligt, av mer praktisk karaktär.

Men ja, jag tror och hoppas att det kommer vara lägligt med lite rosa bubbel ikväll... Till det rosa väljer jag gärna nånting grönt och jag tror att det kan bli anledning att fira grönt ikväll också.

söndag, juni 07, 2009

Jag vill med valvaka!

Klart är i vart fall att jag önskar att jag var på valvakan på Elverket i Sthlm just nu. Det måste vara überhäftigt. Tills vidare försöker jag följa med via Johanna och tackar någon för att det är en ovanligt lugn start på jobbet!

Valfunderingar

Ok, nu när vallokalerna är stängda kan jag börja rannsaka mina egna farhågor och förhoppningar offentligt kanske? Jag har pendlat, från att ha varit ytterst tveksam till om Fi alls skulle ställa upp i EU-valet till att tänka att det nog ändå skulle innebära ett steg framåt, röstmängdmässigt.

Sista veckorna har jag pendlat mellan oron för samma "nederlag" som i riksdagsvalet (0,7% vill jag minnas) till att tänka att vi borde klara spärren för att få valsedlarna utdelade nästa val (1%).

Det är först allra sista veckan som jag ärligt kan säga att tanken att vi faktiskt skulle nå en parlamentsplats kommit på ett realistiskt sett. Idag bestämde jag mig för att allt över 1% är bra, över 2% innebär stor seger och jubel inombords och allt som är mer än så är magiskt.

SVT:s prognos visade för en stund sen 3,2%. Jag är så nervös att jag inte vet vad jag ska göra. Jag säger som Julia Roberts: "I almost pee(d) my pants"!