torsdag, mars 02, 2017

"Men hur var Oscargalan då?"

Den frågan har jag fått ett antal gånger den här veckan. Jo, den var bra, har väl varit mitt standardsvar. Förutom det otroligt klumpiga och pinsamma misstaget då det sista och "största" priset, Bästa film, skulle delas ut och nån flummig revisor tappade bort sig och gav stackars Warren Beatty fel kuvert, så var det väl inga jätteöverraskning vad gäller själva galan. 

Jimmy Kimmel och Warren Beatty
Jimmy Kimmel skötte sig bra som väntat, jag älskade hans "feud" med Matt Damon, vilken han återkom till under hela galan. Deras låtsashat har pågått i ett antal år nu och är verkligen stor humor, om du frågar mig. Bäst var kanske när Damon och Ben Affleck skulle dela ut pris och de först presenterades som "Ben Affleck and guest" och när sen Damon skulle dra sina repliker så drog Kimmel på orkestern som om Damon vore en långrandig tacktalare som skulle bli "played out". Väldigt kul.



Kimmel hade också förberett så att en guidad turistbuss skulle göra ett stopp och komma in mitt under galan, med ett litet gäng minst sagt förvånade turister som först efter några sekunder uppfattade att de kommit rakt in i den största filmgalan i världen. Det var roligt men blev kanske lite långt. Men en spännande krock mellan celebriteterna och turisterna blev det och åter igen så gav Ryan Gosling prov på hur artig och ödmjuk han är trots sitt enorma kändispatos. Han reste sig och tog i hand med alla.

Utan pris men glad ändå
Hans film, La La Land, tog inte storslam men kammade ändå hem en hel del priser, inte minst för regi och kvinnliga huvudroll. Välförtjänt, skulle jag säga. Moonlight knep bästa film (när det väl var rätt kuvert framme), bästa manus efter förlaga och bästa manliga biroll. Manchester by the Sea fick för bästa originalmanus och Casey Affleck fick en guldgubbe för bästa manliga huvudroll. Ett pris som var och fortfarande är omdiskuterat med anledning av de anklagelser som riktades mot honom av några kollegor för ca 6-7 år sedan som han sedan förlikades med utanför domstol. Inte dömd för trakasserier alltså, men ändå ute i kylan. Och även om priset kanske fick honom att känna sig åtminstone tillfälligt varmare så har diskussionen efteråt nog kylt ner stämningen lite igen.

Det är väl ett annat inlägg, det om huruvida man bör göra skillnad på yrkesmässiga framgångar och skicklighet med de fel och brister man har som person.

Mahersala Ali, Emma Stone, Viola Davis och Casey Affleck;
prisade för huvud- resp biroller

Jag kammade hem 15 rätt i år och grämde mig lite som kanske hade hoppats att juryn skulle tänka lite annorlunda. Utöver Moonlight som bästa film och möjligen Afflecks utnämning, så togs de flesta priserna hem av förhandsfavoriterna. Lite småtrist, men jag skulle inte säga att någon gick hem med en Oscar utan att ha förtjänat den. Svenska Linus Sandgren tog hem en Oscar för bästa foto vilket var riktigt roligt.

Linus Sandgren
Det var en ganska politisk gala men det blev aldrig sådär tungt som det kan bli ibland. Det kändes mer som att galan var enig och lyckades vara ganska kortfattade men tydliga i de budskap som kom.

Många snygga klänningar var där förstås och en och annan man hade tagit på sig något som stack ut lite i mängden också. Men snyggast i håret var kanske ändå Scarlett Johansson (som dock inte fick kritikerna med sig vad gällde klänningsvalet, läste jag).


M höll ut nästan hela galan vilket var imponerande. Han somnade förvisso under röda mattan men jag väckte till honom inför Kimmels öppning och sen höll han sig i stort sett vaken fram tills de sista stora priserna, dvs de för bästa huvudroller och bästa film. Då orkade han inte längre. Så han missade hela spektaklet kring fel film osv. Men det var väldigt trevligt och mysigt med sällskap, jag hoppas få det även nästa år.

Inga kommentarer: