söndag, februari 26, 2017

Oscarsgissningar 2017

Jag brukar ju gissa lite inför Oscarsgalan och jag ska väl inte vara sämre i år. Fast jag tycker nog att det känns ganska svårtippat, inte minst för att jag inte sett så mycket av övriga galor, vilka brukar vara bra som vägledning. Sen tycker jag inte heller personligen att det finns någon film som lyser sådär extra speciellt i mängden, därmed inte sagt att det inte finns värdiga vinnare, bara flera sådana. Det kommer till stor del att stå mellan La La Land och Moonlight i flera av kategorierna, skulle jag säga. Frågan är åt vilket håll juryn väljer att gå det här året.

I skrivande stund har jag sett 22 filmer, vilket är drygt en tredjedel av de totalt 62 nominerade filmerna och just över hälften av de 42 filmer som kvarstår om man bortser kort- och dokumentärfilmerna (vilka alltid är svåra att hitta). 18 filmer har fler än en nominering och av de har jag än så länge hunnit se 13. Men det är ju tid kvar och en av de kvarvarande, Hidden Figures, är redan inbokad på bio ikväll.

Men till gissningarna då:

Bästa film
Vinner: Moonlight
Möjlig utmanare: Jag tror att det är precis lika troligt att La La Land tar hem det
Borde vinna: Svårt att säga, det lär bli någon av de två. Själv gillar jag båda och tycker över lag att hela kategorin innehåller bra filmer, jag har bara ingen riktigt utstickande favorit.




Bästa regi
Vinner: Damien Chazelle, La La Land
Möjlig utmanare: Flera, men kanske främst Barry Jenkins för Moonlight.
Borde vinna: Svårt, men Chazelle (och flera andra) är en värdig vinnare.

Bästa manliga huvudroll
Vinner: Denzel Washington, Fences
Möjlig utmanare: Casey Affleck, minst lika trolig som Washington
Borde vinna: Jag var ju inte så imponerad av Fences över lag, men tycker Affleck gjorde det riktigt bra och skulle väl inte gråta blod om Ryan Gosling vann heller, men det känns som ett långskott.

Bästa kvinnliga huvudroll
Vinner: Isabelle Huppert, Elle
Möjlig utmanare: Emma Stone, La La Land
Borde vinna: Nästan svåraste kategorin. Isabelle Huppert har vunnit flera priset tidigare för Elle och kan mycket väl ta hem det. Jag gillade inte Jackie (Natalie Portman, också möjlig vinnare) särskilt mycket och tycker tolkningen var ganska stel. Meryl Streep var bra (som alltid) i Florence Foster Jenkins men hon lär inte vinna. Emma Stone är en ständigt stabil skådespelerska så hon får nog min röst.


Bästa manliga biroll
Vinner: Mahershala Ali, Moonlight
Möjlig utmanare: Om någon så möjligen Dev Patel för Lion
Borde vinna: Mahershala Ali, Moonlight (ett otroligt bra och mångfasetterat porträtt, välskriven dessutom)

Bästa kvinnliga biroll
Vinner: Viola Davis, Fences
Möjlig utmanare: Michelle Williams, Manchester by the Sea (men ett långskott)
Borde vinna: Har faktiskt ingen klar favorit här, tycker inte det är Davis bästa roll, men de övriga nominerade var så små biroller så jag tror att det blir hon ändå.

Bästa originalmanus
Vinner: Manchester by the Sea
Möjlig utmanare: La La Land
Borde vinna: Manchester by the Sea

Bästa manus efter förlaga
Vinner: Moonlight
Möjlig utmanare: Lion, om någon
Borde vinna: Moonlight

Bästa foto
Vinner: Linus Sandgren, La La Land
Möjlig utmanare: Det skulle vara Lion
Borde vinna: Jag är såklart lite partisk med ett svenskt namn ibland de nominerade, men jag tycker han förtjänar vinsten, fotot är väldigt snyggt i La La Land.


Bästa animerade
Vinner: Zootopia
Möjlig utmanare: Kubo and the Two Strings
Borde vinna: Jag har bara sett Zootopia men gillade den


Bästa animerade kortfilm
Vinner: Piper
Möjlig utmanare: Ingen aning faktiskt

Bästa icke-engelskspråkiga film
Vinner: Salesman (Iran)
Möjlig utmanare: Tony Erdmann (Tyskland)
Borde vinna: Jag har ju inte sett någon mer än En man som heter Ove så jag vet faktiskt inte. 

Bästa dokumentär
Vinner: O.J: Made in America
Möjlig utmanare: I Am Not Your Negro

Bästa kort-dokumentär
Vinner: The White Helmets
Möjlig utmanare: Ingen aning, jag gissar utifrån andras gissningar enbart.

Bästa kortfilm
Vinner: La Femme et le TGV

Bästa originalmusik
Vinner: La La Land
Möjlig utmanare: Manchester by the Sea
Borde vinna: La La Land

Bästa originalsång
Vinner: "City of Stars", La La Land
Möjlig utmanare: Skulle vara "Can't Stop This Feeling", Trolls (Max Martin)
Borde vinna: La La Land

Bästa makeup & hår
Vinner: Star Trek Beyond
Möjlig utmanare: Suicide Squad
Borde vinna: Klart jag vill hoppas på en svensk vinst med En man som heter Ove...


Bästa scenografi
Vinner: Fantastic Beasts and Where They Come From
Möjlig utmanare: La La Land

Bästa kostym
Vinner: Jackie
Möjlig utmanare: La La Land


Bästa filmredigering
Vinner: La La Land

Bästa ljudredigering
Vinner: Hacksaw Ridge (krigsfilmer brukar vara framgångsrika i den kategorin)

Bästa ljudmix
Vinner: Rogue One: A Star Wars Story

Bästa visuella effekter
Vinner: The Jungle Book
Möjlig utmanare: Rogue One: A Star Wars Story
Borde vinna: The Jungle Book


Ja, nu återstår bara att se hur många rätt jag får den här gången. Jag tror att jag hade prickat 15 rätt sist, vilket inte var sådär väldigt högt, så jag hoppas väl slå det inatt. Även om det känns som att mycket kan gå hursomhelst. Men det är ju å andra sidan roligast då, när det inte är så himla självklart vartåt priserna hamnar.

Inga kommentarer: