fredag, februari 17, 2017

Det går framåt-nedåt

Och mitt lilla projekt med att äta nyttigt och röra mig har funkat riktigt bra i veckan. Jag ska inte säga att det blivit enkelt; vissa dagar har varit riktigt tunga. Inte minst de där sena dagarna efter jobbet när jag är trött och inte riktigt känner för att laga mat men måste kryssa mig förbi alla "enkla" alternativ och dessutom spatsera förbi godisavdelningen just vid kassorna medan den där mörklädda och hornprydda inre personen ivrigt viskar "en liten påse godis gör väl inget?". Lite så.

Men i måndags kom jag i ett par byxor jag köpte före jul som jag då inte kunde knäppa (men inte orkade lämna igen, i hopp om att de skulle passa senare) och det kändes som en fin belöning. På vägdagen i onsdags fick jag dessutom ett resultat bättre än veckan före, så visst har jag haft en del medvind. Jag hoppas att det håller i sig ett tag till innan den antagligen obligatoriska motvinden kommer. M är en fin påhejare som tagit rollen som hejarklack och som är den jag skickat chattmeddelanden till när jag motigt avstått allahjärtansdag-bakelsen på jobbet eller lyckats laga till en god middag med lagomt många kalorier i. Det hjälper faktiskt att få små uppmuntrande ord tillbaka.

Jag har en plan att jag ska aktivera mig minst fyra (gärna fem) dagar i veckan och just nu är det antingen gåbandet eller simning som gäller. Det går också rätt bra än så länge, även om jag är väldigt trött vissa kvällar då jag tvingar mig upp på bandet. Men simningen efter jobbet idag gick istället väldigt lätt. Det var först väl uppe ur vattnet som jag kände hur tung och trött jag kände mig. Och på vägen hem när jag nog egentligen helst hade velat plocka med mig nåt onyttigt till middag åt mig och M, som är på väg hem, så stannade jag på bästa sushistället och köpte varsin låda där. Lite klapp på min egen axel där.

Nu satsar jag på en bra helg med god mat utan att dra iväg alltför mycket över gränsen, och så har jag siktet inställt på att passera ett första delmål på onsdag.

Inga kommentarer: