tisdag, juli 26, 2016

Turistmål

Det är fortsatt mycket turister i byn. Både igår och idag har det kommit förbi folk och knackat på och bett att få se kanonkulan som de hört talas om. Den sitter i väggen på lillstugan och är från krigslutet 1809 och brukar locka folk hit. Jag vet inte vem som berättar det, men som oftast är det bara trevligt. Vissa gånger har det stått hela turistgrupper utanför, vilket känns lite udda. Oftast känner jag att trädgården inte är fin nog, det ger mig lite "städångest" över att inte ha hunnit, men det är ju inte det de kommer för. Men än mer orsak att slutföra mitt lilla projekt att på sikt göra trädgården mer lättskött.

Idag var det dessutom en man på besök som jag vill minnas har varit förbi även ett annat år. Hans farfar bodde i i lillstugan, alltså innan vårt boningshus uppfördes (alt flyttades hit, vi är inte så säkra på vilket), hade en liten ladugård på tomten och betesmark där det idag är sommarstugor en liten bit bort ner mot havet. Jag bjöd honom att komma åter och berätta mer någon dag när jag hade kaffe hemma att bjuda på.

Inga kommentarer: