tisdag, juni 14, 2016

Ekologiska, djursnälla och ytliga tips

Som oftast försöker jag vara så eko-handlande jag kan i min vardag. Ekologisk mat är inte längre speciellt mycket dyrare än icke-ekologisk tex (och ja, jag förstår att det inte är en ekonomisk möjlighet för alla, men definitivt för ett stor och växande skara), detsamma börjar gälla för ekologiska kläder och jag försöker ha ett miljömedvetet tänk även i annat. Jag skulle aldrig köra en onödigt stor bensinslukande bil, vi väljer vindkraft då elbolaget har det möjligt, jag källsorterar en massa etc etc.


Sen finns det ju en annan aspekt än den rent miljömässiga. Vi får i oss en väldig massa skräp då vi konsumerar icke ekologiskt. Jag läste en undersökning av frukt tex, och sedan dess har jag aldrig köpt en vindruva som inte odlats ekologiskt (de är speciellt duktiga på att ta åt sig av skräp), gifter i kläder känns inte vidare mysigt när man tänker efter (speciellt inte för de som behöver tillverka dem) osv.

Ett område som jag tycker är lite klurigt är när det kommer till hygienprodukter och smink. Deo går bra att hitta, så också lotion i viss mån (Niveas Pure & Natural-serie är ett tips, funkar tom på den här torrbollen). Tyvärr har jag hittills inte hittat ett schampo/balsam som inte gör mitt hår till tagel, så det är ett område jag fortfarande söker efter bra lösningar. Parabenfritt går bra att hitta, men inte helt ekologiskt. Och den här "No 'poo"-grejen har jag dock lite svårt för om jag ska vara ärlig.


Det jag egentligen tänkte med det här inlägget var att tipsa om ett sminkmärke jag blir alltmer nöjd med, Une. Jag hittade det för ett tag sedan då jag sökte efter en ekologisk mascara. Jag är lite kräsen med mascaror just, jag gillar inte när det kladdar eller klumpar och uppskattar en variant där jag inte behöver bry mig mer än de sekunder det tar att applicera, dvs den ska helst inte hamna under ögonen efter ett par timmar. Den jag just använt slut var Unes "3 in 1" och idag köpte jag "Volume Liner" som jag hoppas är lika bra. Jag har sedan tidigare även foundation-puder. (Une finns bl.a på Kicks och Åhléns).

När jag ändå tipsar kan jag nämna "Naked Lips" som gör fantastiska läppbalsam, och varför inte min grannes företag Malin i Ratan som gör tvålar (perfekta som present). Jag skickar också vidare ett annat tips jag ännu inte testat; Benecos, ett tyskt, ekologiskt lågprismärke som bl.a säljs här. Jag tänkte beställa några ögonskuggor och testa. Idag använder jag mestadels Body Shops som inte är ekologiska men djursnälla (ett annat krav jag försöker leva upp till), så ett märke som uppfyller båda delar och dessutom till en tredjedel av priset vore ju super om det dessutom vore bra, inte sant?

Några tips till mig?

2 kommentarer:

Iréne JB sa...

Nope, inga tips. Har försökt med aluminiumfri miljömärkt deo men det funkade sådär, dvs, jag luktar svett efter en dag och måste lägga t-shirten i tvätten. Så har du något sådant tips?
Ska också kolla upp mascaran du tipsar om.
När det gäller kläder försöker jag undvika bomull som inte är ekologisk, men ramlar ändå dit ibland. Undviker även fleece, och annat syntetiskt (om det inte är lycra som blandats med naturfiber) då det avger plast vid tvätt. Älskar ull & ylle som är ett bra alternativ. Många friluftsmärken har en miljöplan och en tanke om klädhanteringen. Men mest av allt försöker jag undvika att köpa kläder till mej. Har sedan 2012 skrivit upp alla plagg jag handlat (förutom trosor & strumpor) vilket gör att jag tänker mej för väldigt innan jag handlar och sedan har koll på hur mycket jag faktiskt handlar.

Sara sa...

Sicket bra tips! Oavsett om man handlar mycket eller lite så är det väl ett sätt att hålla sig lite medveten, tänker jag. Så tack för det!
Vad gäller deo så har jag provat Niveas i samma Pure & Natural-serie och den är helt okej (och aluminiumfri). Inte superbra så då och då återgår jag till de eko/gift-sämre gamla favoriterna igen. Jag har dock just läst om krämdeo och tänkte prova det, bl.a säljer Malin i Ratan en som tillverkas här i Västerbotten. Också Naturligt Snygg har en del recensioner på deos (http://www.naturligtsnygg.se/kategori/deodorant/) varav några jag läst men inte testat några än.
Och den nya mascaran var bra, så den kan jag rekommendera!