måndag, november 16, 2015

Avslut

Det 'nya kapitlet' suger rätt hårt faktiskt. Och orken är det väl sämre än någonsin med. Allt går, är nya mottot och jag tycks vara bra på att dra det till sin spets. Det är ju bra, men fruktansvärt utmattande. Jag trodde på riktigt inte det var riktigt möjligt att vara såhär manglad hela tiden.

Jag följde goda råd och tog en paus från jobbet idag, spenderade hela förmiddagen i sängen med bästsvansarna framför de sista avsnitten av Mad Men. Nu är det slut och jag vet inte om slutet var så speciellt fast å andra sidan måste det ju inte vara så spektakulärt allt och hela tiden heller. Lite seg sista säsong, lite småflummig och Drapers ständiga strävan efter nåt slags inre ro blev lite upprepande från tidigare säsonger. Säga vad man vill men han var serien igenom duktig på att göra dåliga saker eller ställa till det för sig och andra, när han egentligen hade precis allt han kunde önskat sig. Förutom det där inre lugnet då. Egot var väl för stort. Allt som allt var det en bra serie. Inte fantastisk men de realistiska personporträtten och miljöerna puttar upp den till en 4/5 i betyg. Klart sevärd!

En annan serie som i praktiken har avslutats är Downton Abbey. Kvar är förstås julspecialen som förhoppningsvis kommer reda ut en del av de frågetecken som 'avslutningen' lämnade efter sig. Lite krystat blev det när så mycket skulle hinna hända och ske i ett och samma avsnitt. Som att de tidigare avsnitten blev en transportsträcka fram dit. Jag längtar redan till julavsnittet och det är definitivt en serie jag kommer att sakna en väldig massa. Men hade den fortsatt så hade det inte kunnat bli samma serie; Storbritannien förändrades och det där överdådiga levernet med personal som klär av och på en försvann ju. Och vad skulle Downton bli då?

Se framåt sägs ju ska vara min grej nu så jag ska väl inte drälla kvar i det förflutna i tv-världen heller. Just nu gläds jag mest åt att Elementary och Lewis är tillbaka. Elementary har jag inte sett än, jag ville vänta in några avsnitt för att få möjligheten att sträckse vid tillfälle, men Lewis har jag sett och det puttrar på i sin vanliga takt med sina överinvecklade mordfall till min stora glädje.

Inga kommentarer: