måndag, augusti 17, 2015

Semesterns sista segling

Jag hade för övrigt den äran att komma tillbaka till jobbet som kräfta. Det roade mina kollegor kan jag meddela. Typiskt, jag som varit så duktig och spf:at mig varje solig dag för att skydda min ömtåliga bråkhud. Igår, sista dagen, for jag, M och svärfar ut på seglingstur på en av sommarens absolut finaste dagar med blå himmel som solsken. Och jag glömde att smörja in mig. Det kändes inte så stekande och M gav mig sin keps som lite solskydd, men ett par timmar efter hemkomst så började det bränna rejält i ansiktet och snart såg jag ut som en stoppsignal. Imorse hade jag tom små blåsor på hakan, fantastiskt...

Svärfar njuter av utsikten
Men seglingen var kanske sommarens bästa. Vi var ute i drygt sju timmar och det blåste precis sådär så att det inte är tråkigt för M men inte läskigt för mig. Vi tog oss mot Holmön (söderut ett par mil) och seglade på utsidan av öarna där Stora Fjäderägg är längst österut. Vi rundade den och Lilla Fjäderägg och kunde gå så nära att vi såg öarna tydligt. Vi hade dessutom turen att möta slupen som går från Holmön till Stora Fjäderägg. En träbåt som vanligtvis seglas men som just då gick för motor pga motvinden.

Stora Fjäderägg
Väldigt mysigt var det! Vi fikade, lyssnade på svärfars många men roliga berättelser och njöt av utsikten. En perfekt avslutning på semestern! Ja bortsett från brännskadorna då...

Inga kommentarer: