torsdag, februari 26, 2015

Oscargalan 2015

Jag har inte kommenterat Oscargalan som var men jag vet inte om det var så mycket att kommentera? Det var en trevlig men inte fantastiskt rolig gala med få överraskningar. Både vad gäller vinnare, tal, eller själva showen. Hade kanske förväntat mer av just det, show, när det ändå var Neil Patrick Harris som höll i det hela. Roligast var förstås presentationen (och paybacken) av John Travolta, vilken förstås filmvärldens mest kända felsägning Idina Menzel stod för. Men vad var det med all face touching? Han blir bara märkligare och märkligare...


Allt som allt hade jag en hel del fel på mina gissningar, framför allt vad gällde kortfilmer, dokumentärer och animerat. Men det var jag väldigt opåläst om innan också. De andra prickade jag in det mesta på. Bästa felgissningen var dock kategorin Bästa manliga huvudroll där jag tippat Michael Keaton men där min personliga favorit vann och blev just såhär glad:


Den där ohämmade glädjen är inte så vanlig som man kan tro på en gala som Oscars. Och jag blev nästan lika glad, Eddie Redmayne är så värd uppmärksamheten.

En bra, kort sammanfattning ges annars i klippet nedan. Lite mer politiskt var det, men ganska tillrättalagt ändå. Till och med Lady Gaga var slätstruken, men jag gillade det. Hade dock gärna sett fler av skådisarna från 50-årsjubilerande Sound of Music, det hade varit skojigt. Godkänd gala alltså, men inte fantastisk. eller så var det jag som inte var på fantastiskt Oscarshumör, så kan det säkert ha varit också.




Inga kommentarer: