lördag, januari 18, 2014

Kunskap är alltid kunskap

Vi har alltså en minifamiljen-helg, väldigt soft och trivsamt. Vi har sett film och i stort sett bott i soffan alla tre idag. Frunch så väl som middag har intagits här. Trivsel! Imorgon ska vi en sväng till mamma som fyllde år i veckan och på måndag är det vardag igen. 

Då börjar Lil'sis på universitetet för första gången och det är nog lika spännande för mig/oss som för henne. Det kommer att bli väldigt bra. Känns som att det verkligen var ett helt liv sedan jag först började läsa på högskola. Det var 1997 i Kristianstad och jag skulle bli lärare. Det skulle jag inte alls, insåg jag hyfsat snabbt och det är säkert så att B kommer att ändra sig en eller ett par gånger också innan hon hittar rätt. Men det är väl en del av grejen, man kan ju inte veta allt innan. Jag hoppas bara att det hon vill och visar sig trivas bäst med är något som ger möjligheter även efteråt. Jag känner alldeles för många som läst och sen aldrig fått praktisera det. Nästan hela nattgänget på boendet jag jobbade på förut hade en (eller i vissa fall flera) akademisk examen, som inte alls hade med vare sig vård eller omsorg att göra. Så kan det också bli.

I ärlighetens namn kändes det lite svårmotiverat att betala av det där studielånet då, även om jag aldrig någonsin ångrat mina studier. Jag vet inte om det kändes direkt roligare nu när jag fick årsbeskedet för några dagar sedan, men kanske lite tacksamt på nåt vis ändå.

Inga kommentarer: