torsdag, april 05, 2012

Rec: Beginners (2010)

Betyg: 5/5

Olivers (Ewan McGregor) åldrade far Hal (Christopher Plummer) dör efter en tids sjukdom och strax därefter träffar han Anna (Mélanie Laurent) på en maskerad. Anna är skådespelare och bara tillfälligt i stan men det hindrar inte att de båda inleder en relation. Parallellt som vi får följa kärlekshistorien berättar även Oliver via sina minnen historien om de sista tre åren i Hals liv, åren från hustruns död till hans egen. Kort efter att hans hustru, Olivers mamma, avlidit kommer Hal ut som gay och trots en diagnosticerad lungcancer försöker han göra allt för att leva till fullo den sista tiden. Med sin son vid sin sida. Bit för bit berättas föräldrarnas historia parallellt med Olivers egen och bit för bit förstår vi mer av Olivers egna relationsproblem. 

Beginners (2010) var den film som berörde och gav mig mest av alla Oscarnominerade filmer jag såg inför galan. I mitt tycke blev den förbisedd då den enbart erhöll en enda nominering; Plummers välförtjänta birolls-Oscar som han också tog hem. Beginners är en vackert berättad historia, eller egentligen flera historier, med ett välskrivet manus och en charm som jag inte kunde värja mig ifrån. Nu har jag alltid haft ett gott öga till McGregor men jag tycker verkligen att det strålar om framför allt scenerna mellan Oliver och Hal. Och stora delar av relationen mellan Oliver och Anna hade en igenkänningsfaktor som nöp i mellangärdet, även om likheterna med rollfigurerna i övrigt är obefintliga.

Regissören och manusförfattaren Mike Mills (som enligt uppgift baserat filmen på hans egen fars liv) har lyckats skapa en film som trots död och ångest på intet sätt blir sentimental eller deprimerande. Glädjen finns i hörnet i varje scen och även om eftertexterna rullar innan alla frågor blivit besvarade känns det som en riktig feelgood-film. Och greppet med att texta hunden Arthur (Cosmo) tysta tankar fungerade oväntat bra. Arthur tillförde i allmänhet filmen mycket av dess lättsamma atmosfär.

Jag velade fram och åter men i slutändan har jag helt enkelt svårt att motivera något annat än fullpott för den här filmen (att Laurent är för söt är knappast ett bra argument), även om den kanske inte alldeles självklar. Betyget blir till sist 5/5.

Recensioner: Exp (3/5), MZ (4/5), SvD (3/6)




Inga kommentarer: