fredag, december 23, 2011

Säsongsavslutning - American Horror Story (spoiler-varning!)

Ah, äntligen lite ledtrådar från American Horror Story's skapare, Ryan Murphy, om vad som ska ske i nästa säsong av serien. Jag har haft inställningen ett tag att historien med familjen Harmon och "the murder house" skulle få sitt slut i och med säsongsavslutningen, men på flera amerikanska tv-sidor jag följer så har det låtit som att det skulle fortsätta även nästa säsong, något jag inte riktigt fått ihop med handlingen. Nu har det alltså kommit ett uttalande som berättar att varje säsong kommer att handla om isolerade 'horror stories' men att vi kan förvänta oss att flera av de skådespelare vi sett kommer att komma tillbaka, men i helt nya roller. Väldigt spännande upplägg, i mitt tycke. Sen att jag har höga förväntningar på säsong två efter den  här strålande första säsongen, det är en annan sak.

Kort omdöme om avslutningen som gick natten som var? Tja, det var många tvära kast. Så fort jag trodde en sak så ändrades historien. Sen fick jag känslan av att det skulle bli ett helylligt "och så levde de lyckliga i alla sina dagar"-slut, men riktigt så blev det ju inte heller (men varför stoppade inte Vivian och Violet hängningen?). Och när man tänker efter, vilket jobbigt, trångbott och svekfullt hus att tvingas leva i evighet i. Huga.

Jag hoppas verkligen att Jessica Lange kommer åter i en ny roll för hon har verkligen varit stjärnan i serien. Sen har jag gillat varje skådespelare, tror jag. Kan inte komma på någon som varit särskilt svag, vilket tyder på god regi, så det finns inget som egentligen talar emot en bra fortsättning. Kul med de två "okända" skådissystrarna också (Taissa Farmiga är lillasyster till VeraKate Mara är storasyster till Rooney och var eg den som var känd först, men får väl se sig omsprungen av Salander-syrran nu). Och Frances Conroy, Denis O'Hare... Ja, som sagt det var idel bra insatser i den här serien. Absolut värd att ses. Funderar nästan på att se om den för att riktigt få full koll på allt som skedde. Speciellt efter vad Murphy sa i intervjun:

"It was always our plan all along to [kill] Dylan and Connie and Taissa’s characters. The clues of all of the deaths were always there from the beginning. One of the first things Vivien hears in the pilot is 'You're gonna die in there.' There's several references to hanging and nooses with Dylan's character. It'll be fun for fans to go back and look at all of those things."

Kanske kan jag då också lista ut vart nästa säsong ska äga rum i för sorts miljö. Frågan är mest hur jag ska stå ut med att vänta till nästa höst!?!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har förstått det som att man fortsätter att vara i den åldern man var när man dog, sen nä man är ett spöke. Men hon hushållerskan då? Vad är hon? Lever hon eller?

Sara sa...

Ja, hon tycks vara ett undantag. Som att hon hade ett eget syfte. Det fanns helt klart ett par frågor kvar i luften när eftertexterna rullade. Varför undrade t.ex. inte Vivianne vad makens älskarinna gjorde där? Och vart höll gayparet hus?
Känns dessutom som att det saknades några til (Constance make. tex?) som dött i huset, fanns det kanske ett sätt att få frid trots allt?