torsdag, mars 24, 2011

Filosofiska rummet

Dagens insikt är på intet sätt en ny sådan. Jag jag tror att jag kommit fram till den (och fått den påtalad för mig dessutom) sisådär 483 gånger vid det här laget. Insikten går ut på att jag inte är övermänsklig på något vis när det kommer till påverkan på andra människor. Jag är inte alltid orsak till att andra är ledsna, arga, besvikna, konstiga, plötsligt tystlåtna, knäppa, inte tycker att jag är bäst i världen osv. Jag kan inte bestämma att andra ska tycka om mig och det finns bara så mycket jag kan göra för att påverka det. Att ständigt bära på oro över om jag gjort, sagt, skrivit, tyckt eller agerat på något sätt som fått andra att reagera på ett negativt sätt är mer än dumt. Jag måste börja förvänta mig mer av andra när det kommer till att berätta om saker är galna.

Att komma till insikt är dock inte samma sak som att börja leva annorlunda.

Dagens andra insikt är att jag behöver en ny ventil. Jag behöver börja skriva igen. Ärligt och för min egen skull (och möjligen också på ett slutet sätt så att jag inte behöver oroa mig för någon annans reaktion enligt principen ovan). Den insikten är något mindre svår att komma igång att praktisera, men inte lättsam.

Inga kommentarer: