fredag, december 17, 2010

Stor humorman ur tiden

Några filmer jag sett otaliga gånger sedan barnsben och som jag älskar och uppskattar lika mycket fortfarande är The Pink Panther-filmerna med underbara Peter Sellers i huvudrollen som den ständigt missuppfattade Inspector Clouseau. Det är verkligen humor när den är som enklast men bäst. Jag har därför ihärdigt hållt mig ifrån att se de nyproducerade Pink Panther-filmerna med Steve Martin i huvudrollen.

Igår läste jag att Blake Edwards, mannen som skrev, producerade och regisserade flertalet av nämnda Sellers-filmer, avlidit 88 år gammal. Ytterligare en filmpersonlighet av stor betydelse som gått ur tiden i år alltså. Edwards är inte bara känd för Panther-filmerna utan stod även bakom klassiker som The Party (1968) (också en återkommande film i mitt hem som barn men som jag inte sett om i vuxen ålder) samt Breakfast at Tiffany's (1961), som jag måste erkänna att jag aldrig sett.

Tack för humorn, Mr Edwards!

Klassiskt ur The Party:

Inga kommentarer: