fredag, november 27, 2009

Fler som torkar ut?

Läser att FAISSSU tycks ha samma problem som jag, nämligen läskigt torr hud. Mitt ansikte håller nästan på att falla sönder stundvis. Jag är alltså inte bara "naturligt likblek" utan ansiktet pryds även av torra fläckar samt osnygga blämmor. Både torrboll och tonåring i samma ansikte. Och jag har provat en del. Men det är inte så lätt. Jag är lite lätt allergisk, inte mot parfym nödvändigtvis men mot nåt annat som tycks finnas i en del produkter (konserveringsmedel?), tom vissa i ACO-serien. Oliva-serien innehåller hajfensolja vilket känns ruggigt onödigt så den går också bort. Dessutom gillar jag inte när det blir för kladdigt. Kräsen, alltså.

Nu senast provade jag en variant från apoteket, minns inte vad den heter och den finns inte inom räckhåll, men den håller min hud hyfsat i endast ett par timmar. Och jag har inte direkt nån lust att springa runt och smörja ansiktet hela tiden. Den funkar heller inte tillräckligt bra för att lägga make på för genast ser huden krackelerad ut. Märkligt och ett oehört tråkigt bekymmer för någon som inte gillar att lägga timtal framför spegeln.

Jag tänkte dock dyka ner i några av de svar hon fått, även om de tycks blandade och vissa redan är provade. Kort sagt; tips från andra ordentliga torrbollar mottages varmt.

3 kommentarer:

Zolana sa...

Testa miniderm på apoteket. Det innehåller glycerol som är mjukgörande och som är lätt bakteriedödande (bra mot finnar och blemmor). Problemet med många "fina" hudcremer är att de är parfymerade och det kan irritera en redan känslig hud. Många av de dyrare cremerna som är bra mot "fina linjer" innehåller irriterande ämnen som gör det mest ytliga hudskiktet svullet (därav mindre rynkor). Den typen av cremer är döden för irriterad hud.
Fördelen med miniderm är att den är rel billig och du kan använda den på hela kroppen. Glamourfaktor är inte så hög, men jag har gladeligen använt den som bascreme under vintrarna.

Sara sa...

Tack för tipset! Jag ska definitivt kolla upp det.

Sara sa...

Jag är btw inte heller så bekymrad över mina ev "fina linjer" och undviker alltid sådana krämer då jag känner mig naturligt skeptisk till både själva mirakeleffekten i sig och det ev resultatet. Jag är mest intresserad av att inte torka ut så att huden går sönder...:)