fredag, september 18, 2009

Fler Salander-recensioner

Nu har även DN släppt sin recension av Flickan som lekte med elden, signerad Fredrik Strage. Vi drar inte alltid jämt åsiktsmässigt, herr Strage och jag och just idag vet jag inte hur jag ska tolka hans text.

Han ger filmen 2/5 i betyg vilket är lägre än de flesta andra jag sett. Problemet är att han kritiserar saker som "gangstern" utan känsla för smärta, att Paolo Roberto är med i filmen osv. Alltså saker som finns i boken och som skulle varit märkligt att utelämna. Samtidigt är jag rädd att han kan ha rätt; kanske det inte platsar lika bra i film som det gjorde i boken (fast jag gissar att Strage inte läst bäckerna, alt i så fall inte gillade dem). Kanske blir det plastig svensk polisfilm av det hela.

Jag kan iaf inte vänta tills jag får se den, tisdag hoppas jag på att kunna komma iväg.

Inga kommentarer: