torsdag, september 17, 2009

Efterlängtad biopremiär jag missar

Imorgon har Flickan som lekte med elden, del två i Millenniumtriologin, premiär på svensk bio. Självklart jobbar jag hela helgen och har inte möjlighet att gå, hur gärna jag än skulle vilja.



Ögnar dock igenom recensionshögen och det ser lite blandat ut, med en betoning på medelbetyg. Ungefär som väntat, skulle jag vilja säga. För även om man vill så var ju inte heller ettan en toppfilm. Att de två som nu kommer dessutom från början var tänkta som tv-serier sätter säkerligen sina spår i produktionen, tänker jag. Men det ska bli spännande att se hur regin skiljer sig nu när det är Daniel Alfredsson som står för den (den första gjordes av dansken Niels Arden Oplev).

SvD ger den 3/6 medan aftonbladet sträcker sig till 4/5. Återstår att se vad jag kommer att tycka. Läser man recensionerna verkar det dock som att det jag inte riktigt gillade med ettan fortfarande finns kvar; Mikael Blomqvist är fortfarande mer av en mes än han är i böckerna och hans profil som kvinnokarl och charmör verkar inte ha förstärkts så väldigt mycket (även om det verkar som att hans affär med Erika nu blir mer tydlig). Synd. Det verkar också som att man gjort Salanders bakgrund mer dramatisk och mer "Hollywood" än vad den är i böckerna, vilket kan bli ganska plastigt.

På plussidan får man väl säga att man kanske slipper Beck-känslan när Peter Habers karaktär inte längre finns med i denna, på minussidan vad gäller rollistan är jag fortfarande skeptisk mot Lena Endre som Erika. Perfekta förväntningar alltså för att bli överraskad när jag väl få komma iväg.

Inga kommentarer: